Grattis Marco!

Dagens gla´nyhet er at Thomas Marco Blatt har blitt tildelt Tarjei Vesaas’ debutantpris for sin diktsamling Slik vil jeg måle opp verden. Marco er ikke bare en spennende dikter, han er også en jævlig fin fyr. Selv skryter han dessuten av å være en habil fotballspiller, men det må jeg sjekke nærmere før jeg tror helt på.

Diktsamlingen er solid, spennende og inspirerende. Jeg har litt problemer med å plukke ut et favorittdikt, fordi kvaliteten først og fremst ligger i Stemmen, i den stemningen Marco klarer å etablere gjennom hele samlingen. Først ved andre, tredje gjennomlesning oppdaget jeg hvor overbevisende dyktig den er komponert. Ved første gangs lesning forble denne erkjennelsen en snikende følelse av kvalitet. Jeg velger meg likevel Linjene mellom oss, crossroads:

I

å trekke opp linjene mellom fire byer

som fire punkter i historien

skrevet på arket som en reiserute

paris-brüssel-københavn-stockholm

en vesteuropeisk akse

skjev

som om linjen trekkes mot havet

som linjen i et kompass

jeg hadde ett dinglende fra sekken

på jernbanestasjonen i københavn

midt i rushtida

grep jeg etter hånden hennes

men hånden var borte

og da jeg snudde meg

satt hun på huk og knøt skolissene

men redselen sitter igjen

redselen for å bli atskilt eller forlatt

ligner redselen for å drukne

eller frykten for at kjærligheten

er min korteste reise

for hvis vi var to punkter i historien

vil noen kunne trekke opp linjene mellom oss

som å dra linjene mellom

antikken og industrialismen,

å gjøre det som to gater i en by

der de krysser hverandre

hører sammen

som byene i en reiserute

rommene i en leilighet

eller som to navn:

at mitt navn er thomas tvileren,

mitt navn er marco oppdager

jeg heter blad og er løvet når det faller

årstidene når de skifter

One thought on “Grattis Marco!

  1. marco sier:

    Takk, Martin! Jeg skal nok (be)vise mine (manglende) fotballferdigheter ved anleding, den tid den sorg.

Legg igjen en kommentar

