Nordtrøndersk russiskkurs

De av dere som er av nordtrøndersk herkomst, har et år til overs og sitter inne med et brennende ønske om å lære seg russisk bør følge med nå. Nord-Trøndelag fylkeskommune har nemlig utlyst ledige studieplasser i Hviterusslands hovedstad Minsk for skoleåret 2007/08. Kurset er helt gratis og man får hybel med på kjøpet. Den som oppfyller søknadskriteriene har ingen grunn til å sitte på gjerdet – dette er et av de aller beste russiskkursene i sitt slag. Man får undervisning i små grupper med lærere som har lang erfaring i å undervise nordmenn i russisk. Minsk ligger dessuten veldig sentralt til i Øst-Europa og er et godt utgangspunkt for å bli bedre kjent med denne delen av kontinentet.

Den som ikke har et helt år, men derimot litt penger å rutte med, kan sjekke ut sommerkurset som er annonsert på samme sted. Uansett understreker dette tilbudet sangens visdom:

«Og skull du no vårra født her en plass i (Nord-)Trøndelag, da veit du at din skjebne va i go´lag denne dag»

4 thoughts on “Nordtrøndersk russiskkurs

  1. Marit W sier:

    Hei! Jeg er riktignok ingen nord-trønder, men en sør-trønder, og jeg skal riktignok heller ikke gå på skole i Hviterussland. Men, jeg skal på team dit med 9 andre i juni/juli. Vi tar fly til Vilnius, og skal komme oss derfra til Minsk. Noen tips om hvordan vi kan kommer oss dit? Og har du evt noen nettsider, som ikke er på russisk?:) Er det best med tog eller buss?

    Hadde vært genialt om du kunne svare på dette!

    Mvh
    Marit W

  2. Martin sier:

    Hei Marit! Artig å høre at dere skal til Minsk. Selv har jeg brukt å ta buss fra Vilnius, fordi den går oftere og litt raskere mellom de to byene. Hele turen tar ca. fire timer, avhengig av hvor lang tid man bruker på grenseovergangen (vanligvis minimum én time). Jeg vil anbefale å ta taxi fra flyplassen til busstasjonen som ligger 100 meter fra togstasjonen, dersom dere plutselig skulle få lyst til å ta tog i stedet.

    Beste kilde til engelskspråklig informasjon om reiser i denne delen av verden er guideheftene In your pocket (http://www.inyourpocket.com/lithuania/city/vilnius.html). Der finner dere også lenker til busselskapene (http://www.toks.lt/index.php?lang=en). Jeg er ganske sikker på at det går busser oftere enn det som er indikert på disse sidene, problemet kan da være at de bussene som ikke står oppført her er drevet av hviterussiske busselskaper som ofte kan ha mindre komfort. Selv har jeg aldri brydd meg om å kjøpe billetter på forhånd, skulle man være så uheldig at det er fullt går det alltids en ny buss i løpet av en time eller to, og Vilnius er en meget behagelig by å vente i mellomtiden.

    God tur!

  3. Karin sier:

    Hei, vi er tre kvinner som skal til Hviterussland fra Vilnius i sommer. Hva med den hviterussiske forsikringen – får vi kjøpt den på grenseovergangen? Mao tør vi å gå ombord i bussen i Vilnius uten denne forsikringen?

    Mvh

    Karin

    • Martin sier:

      Selv lar jeg min norske reiseforsikring gjøre jobben, og jeg tror det skal funke for andre også. Jeg tror det skal holde å vise fram et vanlig forsikringsbevis ved passkontrollen (dersom de faktisk spør om det, for det er det ikke sikkert de gjør). Hvis ikke får dere sikkert kjøpt en spesifikk hviterussisk en på grensen.

Legg igjen en kommentar

