Russisk film

Filminteresserte nordmenn er godt kjent med Andrej Tarkovskijs filmer. Stalker, Solaris og alle de andre mesterverkene er stadig å se på filmklubber rundt i landet. Her i Bergen har dessuten Cinemateket brukt det siste året på å presentere andre sovjetiske filmperler.
Men man kan jo ikke drive og se Tarkovskij i all evighet, og jeg har derfor bestemt meg for å presentere noen av de nyere russiske filmene det er verdt å legge merke til. Den som er ekstra interessert kan følge med på det som skjer i Russland på egen hånd ved å sjekke ut Kinokultura, Kinoart eller Nasj film.

Må se:

Tilbake (Vozvrasjtsjenie, 2003, Andrej Zvjagintsev)

En av de absolutt beste filmene jeg har sett, både hva gjelder bilde, skuespill og plot. To unge brødre får plutselig tilbake faren som hadde forsvunnet ti år tidligere, men gjensynet blir ikke helt som forventet. Vendepunktet i filmen er av den typen som setter deg fullstendig ut. Se traileren!

Dårekisten (Dom durakov, 2002, Andrej Kontsjalovskij)

Kontsjalovskij har tydeligvis latt seg inspirere av Emir Kusturica og blander humor og alvor, galskap og storpolitikk. Handlingen utspiller seg i et galehus som har havnet midt i ildlinjen mellom russiske og tsjetsjenske styrker. Jeg blir overrasket om man finner denne i videosjappene i Moskva. Se traileren.

Gjøken (Kukusjka, 2003, Andrej Rogozjkin)

Forviklingskomedie fra Finland under andre verdenskrig. Det er ikke nødvendigvis gitt at en film hvor en same, en tysker og en russer blir plassert sammen skal få deg til å trekke på smilebåndet, men Rogozjkin har klart det.

Idioten (Idiot, 2003, Vladimir Bortko)

Ok, dette er jo egentlig en TV-serie, men kan kjøpes på DVD og får dermed plass her. Ikke det at den er så fantastisk, den kan på langt nær måle seg med de beste kinofilmene på denne listen, men det er lagt store ressurser ned i å gjenskape 1800-tallets Russland og serien ble en kjempesuksess blant russiske TV-seere. Dessuten er den så bokstavtro at man knapt behøver å lese boka.

Koktebel (Koktebel’, 2003, Boris Khlebnikov og Aleksej Popogrebskij)

Kanskje litt merkelig og kanskje litt lang, men til gjengjeld veldig russisk og så ender den jo opp på Krim da.

Garpastum (Garpastum, 2005, Aleksej German jr.)

Denne har jeg ikke sett, men den virker så lovende at den i alle fall har fått plass på min personlige «må se»-liste. Filmen har fått navn etter et ballspill fra romertiden (Harpastum) og handler om et brødrepar i Petrograd under første verdenskrig som drømmer om sin egen fotballstadion.

Bror og Bror 2 (Brat og Brat 2, 2000, Aleksej Balabanov)

De cooleste actionfilmene som er laget i det postsovjetiske Russland. Inneholder masse bra popmusikk og mye slang du aldri vil lære av kvinnelige russiske universitetslærere (hør et underholdende eksempel). Toeren er etter min mening hakket bedre enn eneren.

Elskeren (Ljubovnik, 2002, Valerij Todorovskij)

Helt ok film som kommer med på listen av nostalgiske grunner, den er nemlig spilt inn i Minsk.

For spesielt interesserte:

Nattevakten (Notsjnoj dozor, 2004, Timur Bekmambetov) og Dagvakten (Dnevnoj dozor, 2005, Timur Bekmambetov)

Science fiction basert på Sergej Lukjanenkos bøker ved sammen navn. Litt for mye Hollywood (overtydelige referanser til Ringenes Herre, Star Wars og Matrix) til at de falt helt i smak hos meg. Se trailere for Nattevakten og Dagvakten.

Fire (Tsjetyre, 2004, Ilja Krzjanovskij)

Scenariet er skrevet av Vladimir Sorokin og det sier egentlig det meste – dette er ikke en film for de sarte sjeler. Om du ser den får du garantert et nytt syn på russiske babusjkaer.

Mens vi venter på:

Wow! (Wow!, 2007?, Viktor Ginzburg)

Filmatiseringen av Viktor Pelevins roman Generation ‘P’. Ikke alle vil si seg enig med regissør Ginzburg i at Pelevin lever opp til tradisjonen med store filosofiske romaner, men jeg gleder meg i alle fall til denne filmen.

Den bebodde øya (Obitaemyj ostrov, 2008?, Fedor Bondartsjuk)

Denne er basert på Strugatskij-brødrenes science fiction-roman ved samme navn. Ser ut til å bli tøff!

5 thoughts on “Russisk film

  1. Ingunn sier:

    Takk, Martin! Vozvrasjtsjenie sto på programmet her forrige fredag – helt enig med deg i karakteristikken. — Og Moskva-handlelisten vokser 😉

  2. Atle sier:

    jeg søkte på russisk film og havnet visst her. Flott blogg, Martin!

  3. yeah sier:

    jeg har fått kjøpt meg ’tilbake’ etter at en russer jeg kjenner annbefalte den til meg og den satte meg ut!

  4. Ivar sier:

    Bra anbefalinger, Martin!

    En annen jeg likte godt blant nyere russiske var «Ostrov» (The Island) av Pavel Lungin, 2006. Sjelden med såpass gjennomførte filmer fra Russland for tiden.

  5. Takk for veldig fine anbefalinger! Har selv kjøpt en del filmer på «måfå» her i Hviterussland, og utfallet har som regel vært katastrofalt.

Legg igjen en kommentar

