Gennadij Grusjevojs testamente

Det har vært en trist dag for oss som jobber med Rafto-stiftelsen. Tirsdag fikk vi den triste nyheten om at Gennadij Grusjevoj, Raftoprismottaker fra 1999 var gått bort. I dag ble han bisatt i Minsk. Gennadij var et fantastisk menneske, filosofiprofessorklok og en varm bestefarskikkelse for alle de tusenvis av barna som fikk hjelp av hans organisasjon «Barn av Tsjernobyl». Han var en sentral figur i det hviterussiske sivilsamfunnet og fikk Raftoprisen for sin årelange og modige kamp demokrati og menneskerettigheter i hjemlandet.

Like før han døde overleverte han et testamente til sin journalistvenn Marat Haravy og ba om at det skulle bli publisert etter hans død. Jeg har tatt meg den frihet å oversette det til norsk for alle hans venner i Norge.

Da jeg for nesten fem år siden fikk vite at jeg har leukemi sa jeg til meg selv: jeg har vært heldig, for jeg kommer til å dø av det jeg har kjempet mot hele livet. Men jeg gir ikke Tsjernobyl en eneste sjanse. Jeg vil gjerne ende livet i den kampen som jeg gikk inn i den 26. april 1986 og som jeg har vært en del av de siste 27 årene. Jeg står sammen med dem som jobbet med følgene av Tsjernobyl. Denne bortgang er den logiske avslutninga på mitt liv. Denne avslutninga har jeg fått av Gud og skjebnen. Og jeg tar imot den som en soldat i krigen, for det er bedre å dø under et angrep ved fronten, enn av malaria i de bakre rekker.

Kanskje kan jeg med min skjebne overbevise noen om at Hviterussland ikke har noen framtid dersom vi ignorerer følgene av Tsjernobyl. Man kan ikke gjemme seg eller flykte fra denne tragedien. Nettopp derfor bør staten ta Tsjernobyl på ytterste alvor. Bare da kan vår nasjon ha noe som helst håp om å overleve. I min tid kjempet jeg for det post-tsjernobylske Hviterussland. I dag kjemper halve Europa for meg. Europeerne gir meg de medisinene som jeg ikke har hatt muligheten til å gi de syke hviterusserne. Og dette forskuddet er jeg forpliktet til å betale tilbake i fullt monn…

Foto: Hans Jørgen Brun

Foto: Hans Jørgen Brun

Merket med

Legg igjen en kommentar

