Velg meg!

Etter snart ti år som midlertidig ansatt ved Universitetet i Bergen har jeg vært innom mange stillingskategorier: PhD-stipendiat, vikarierende førstelektor, postdoktor, forskerskolekoordinator, vikarierende førsteamanuensis. På gode dager (og dem har det vært mange av) har jeg følt at jeg blir tatt på alvor, at mine meninger om universitetets daglige drift og framtid blir tatt med i betrakninga når beslutningene tas. På dårlige dager har jeg følt meg usynlig.

Et gammelt jungelord sier at man skal planlegge for dårlige dager, og når jeg nå stiller til valg som gruppe B-representant til universitetsstyret ved Universitetet i Bergen er det nettopp for at både jeg selv og andre i gruppe B skal slippe å føle seg usynlige når de viktige beslutningene om universitetets framtid tas.

Gruppe B. For at vi i gruppe B skal slippe å føle oss usynliggjort er det viktig å stå samlet. En av de viktigste grepene jeg vil ta dersom jeg blir valgt inn i universitetsstyret er å etablere en rutine for koordineringsmøter med gruppe B-representanter fra de ulike fakultetene i forkant av universitetsstyremøtene. På den måten vil det bli lettere for meg å representere gruppe Bs perspektiv fra hele universitetet og det vil bli lettere å skape en bevissthet blant gruppe Bs medlemmer ved hele universitetet om hvilke saker i universitetsstyret som angår oss.

Forskerskoler. I perioden som postdoktor jobbet jeg også som koordinator for en forskerskole på HF noe som ga meg god innsikt i de utfordringene forskerutdanninga har. Forskerutdanninga ved UiB er under statdig utvikling. Jeg er spesielt opptatt av at den skal skje på stipendiatenes premisser og spesialtilpasses til stipendiatenes behov. Dette vil ikke alltid være mulig innenfor rammene av forskergrupper for universitetets faste vitenskapelig ansatte. Det betyr at tilbudet med forskerskoler må opprettholdes og videreutvikles.

Strategi. Arbeidet med UiBs nye strategi vil være en av de viktigste sakene for universitetsstyret det neste året. Hvis jeg blir valgt vil jeg jobbe for å sikre gruppe B-perspektivet i strategidokumentet. En viktig sak i så måte er at støttefunksjonene for forskninga må styrkes. Det finnes mange gode kilder til finansiering av forskningsprosjekter, men søknadene må ofte være eksepsjonelt gode for å lykkes. Da er det viktig at støtteapparatet ved UiB holder et høyt, profesjonelt nivå. Dette er spesielt viktig for gruppe B, som gjerne er i oppstartsfasen når det gjelder å søke forskningsmidler og som ofte er mer avhengig av disse midlene for å kunne fortsette sin forskerkarriere enn det fast ansatte er.

På et mer overordnet plan er det viktig at UiB selv må være premissleverandør for sin egen utvikling. Det er vi som — basert på våre faglige kompetanse og innsikt — må definere våre egne mål og hvordan vi utnytter våre rammevilkår til å oppnå disse målene. Strategidokumentet er det viktigste virkemidlet i så måte.

Karriereløp. Jeg vil jobbe for bedre karriereløp fra PhD-stipendiat til fast stilling ved UiB. Det er ingen stipendiater som forventer at det skal stå en fast stilling og vente på dem når de er ferdig disputert, men jeg mener at det bør foreligge tydelige planer for utlysninger av UiB-baserte PhD- og postdoc-stipender og for når faste stillinger skal lyses ut innen de ulike fag. Slike planer må baseres på faglige kriterier.

Ansettelsesreglement. Jeg er veldig opptatt av at UiBs nye ansettelsesreglement skal bidra til at ansettelsesprosessene ved institusjonen blir mer åpne og forutsigbare. UiB har et strategisk mål om å rekruttere dyktige fagpersoner. Da er det viktig at universitetet framstår som en seriøs og profesjonell aktør. En av UiBs 
utfordringer er lange og uklare ansettelsesprosesser, hvor 
søkerne ofte ikke vet når de kan forvente svar på sine søknader, eller 
om de i det hele tatt er med i betraktningen lengre. At søkerne får informasjon om prosessen er også 
viktig for at de skal kunne benytte seg av sine rettigheter til innsyn 
og klage.

Midlertidig vitenskapelig ansatte ved Universitetet i Bergen kan stemme her.

Jeg gleder meg til å jobbe for at Universitetet i Bergen skal bli et enda bedre universitet!

Bilde

Bilde ved Joar E. M. Klette

 

Merket med , , , ,

2 thoughts on “Velg meg!

  1. Anna Heermann sier:

    Fantastisk skrevet!

  2. Martin sier:

    Takk for det, Anna!

Legg igjen en kommentar

