Verdt å lese

Lettere inspirert av nettjenester som The Browser, Longreads og andre har jeg bestemt meg for at jeg skal prøve å hver fredag dele et knippe innsiktsfulle og velskrevne tekster jeg kommer over i løpet av uka. Utvalget kommer nok til å være litt preget av mine interesser for østeuropeisk kultur og samfunn, men jeg håper at jeg også kan utvide horisonten. Jeg har ikke lyst til å begrense meg til tekster skrevet på engelsk og norsk, men lover at det hver uke skal komme minst én tekst på et av disse språkene. Jeg håper at jeg skal klare å finne gode tekster med et europeisk perspektiv (som motsats til det angloamerikanske preget hos de omtalte tjenestene).

De som har vært innom bloggen min før vil også legge merke til at jeg har skiftet design. Dette skal signalisere at bloggen får en ny giv denne høsten. Utover høsten vil jeg presentere et annet nytt prosjekt som jeg håper kan være av interesse, så følg gjerne med.

Ukens utvalgte tekster

Greg Afinogenov, Whatever happened to St. Petersburg, Bookforum, 22. august, 2014.

Dette er egentlig en bokanmeldelse av to nylig utgitte bøker som handler om to veldig forskjellige epoker i St Petersburgs historie — Brian Moynahans Leningrad: Siege and Symphony og Catriona Kellys Petersburg: Shadows of the Past. Teksten har likevel interesse langt utover disse bøkene fordi Afinogenov diskuterer hvordan byens posisjon i russisk bevissthet har forandret seg etter andre verdenskrig. Teksten inneholder også en fiffig referanse til norsk samtidslitteratur.

Wolfgang Kemp, Der Oligarch: Ein Beitrag zur Berufskunde, Merkur, 8/2014.

En av Tysklands mest anerkjente kunsthistorikere bruker yachten (!) som organiserende prinsipp for sin grundige og analytiske beretning om oligarkenes historie i Russland og Ukraina. Hva er likheten mellom en oligark og en sjeik? Begge har et eget avsnitt om yachten i Wikipedia-biografien.

David Wolman, The Aftershocks, Medium, 25. august.

En rystende fortelling om hvordan sju italienske jordskjelveksperter har blitt dømt til fengsel for uaktsomt drap fordi retten mente de villedet innbyggerne i L’Aquila i forkant av det fatale jordskjelvet der i 2009. Diskusjonen av utfordringene knyttet til det å formidle forskningsbasert kunnskap til den ikke-akademiske offentligheten er tankevekkende og en veldig relevant parallell til diskusjonen om hvordan klimaspørsmålet diskuteres.

Merket med

Legg igjen en kommentar

